We gaan de boel weer terugsturen!

Waarom winkels een kruisje achter je naam zetten in hun klanten systeem.

De eerste aankoopgolf is geweest. Black Friday, Sinterklaas koopavond, Cyber Monday, Cyber Week, wacht ... de aanbieding loopt nog twee extra weken door. Makkelijker dan direct NU iets kopen gaat haast niet. Beetje zeuren dat het pakje een dag te laat komt. Winkeliers beetje zeuren dat je het bij hun wel zo kan meenemen en dan hebben we alle smaken wel gehad.

En nu? Nu zit je met dingen die eigenlijk net niet passen. Of waar je er twee van hebt. Of waar je helemaal niet op zat te wachten, maar door een verkeerd suprise lijstje je er toch van af moet komen. Gelukkig is er een oplossing: terugsturen! Of voor die paar mensen die nog naar een winkel gaan om iets te kopen: terugbrengen!

Het gaat retour

In de USA weten ze dankzij het bedrijf Theretailequation.com precies hoeveel terugbrengen kost, namelijk 17+ miljard. Ja, lees dat nog eens een keer. We kopen massaal, en dankzij het gratis retour beleid van online winkels en doorgeschoten consumentenbescherming brengen we de boel massaal weer terug. Met uiteraard gelijk de mogelijkheid om fraude te plegen.

Bij bedrijven zoals Best Buy en Wallmart is het heel normaal om een legitimatie te vragen bij retourneren. Je naam gaat namelijk in een landelijke database met een soort BKR-check. Als je vaak koopt en vaak terug brengt, ben je een klant die ze niet willen. En ondertussen zijn de kleine lettertjes zo aangepast dat je simpelweg je geld niet meer terugkrijgt.

Netwerk van Retailers

Ondertussen werken diverse bedrijven samen. Zo kan het dus zijn dat je gisteren een verkeerde maat broek hebt teruggebracht en daarom vandaag een accu schroefmachine niet meer mag omruilen. Wie doen er hier op dit moment aan mee?

  • Best Buy
  • Home Depot
  • JCPenney
  • Victoria's Secret
  • Nike
  • Bath and Body Works
  • Sephora

De lijst is vast langer maar veel bedrijven lopen hier niet mee te koop. In Nederland lijken de grote bedrijven niets over dit onderwerp te willen loslaten. Maar het is duidelijk dat er grote datapakketten zijn van bijvoorbeeld een Albert Heijn en Bol. Het voorspellen van gedrag,' je koopt een Kerstschotel, wil je dan ook een Kerstboom', gaat veel verder dan de gemiddelde shopper door heeft. Zo lijkt het wel eens of ik de enige ben die weet dat die vriendelijke gratis wifi bij de plaatselijke super precies mijn gedrag door de winkel kan bijhouden in 3d, maar dat is een ander verhaal.

Loyalty Cards

Bedrijven die online sterk zijn hebben nu al een mogelijkheid om bij "minder fijne klanten" het artikel spontaan op uitverkocht te zetten. Dat heb je niet snel in de gaten en valt lastig aan te tonen. Ik ben benieuwd wanneer de eerste consumenten gaan klagen op social media. Klagen als blijkt dat je bij een grote elektronica keten eigenlijk niet met hun keten-credit-card hebt gekocht maar dat er een credit-check-bureau tussen zit. En laten die nou net niet gebonden zijn aan wat er op de kassabon staat!

Kortom, alvast fijne feestdagen, koop ze, maar hou er rekening mee dat je niet zomaar alles kan retourneren!

 


E-mail: erik@hetdagdeel.nl

Tel: 085-4012396

Erik Broekhuijsen

Internationaal Bedrijven Expert ★ Plannenmaker ★ STO ICO Research ★ Blockchain Model Canvas ★ Business Development ★ Founder of the BlockchainclubGolfmarketing

follow-me-linkedin

Ook te lezen op Linkedin

Vragen en Opmerkingen

Vragen en Opmerkingen

Opmerkingen plaatsen niet mogelijk.