Re-Startup je bedrijf – Je moet het alleen willen!

De Re-Startup

Gelukkig kwam je er achter dat je vooral Lean Six Sigma moest zijn. Dankzij Eliyahu Goldratt staat je doel weer helder voor ogen. En je hebt ondertussen ook nog even de zwakste schakel gevonden.  Ben je dan net bekomen van de U Theorie - methode, willen we ineens allemaal heel graag niet alleen goed zijn maar ook fantastisch. Is je hele bedrijf daarna net leuk agile aan het scrummen geslagen om de red ocean achter je te laten, staat de volgende hippe start-up al weer klaar om je links en rechts tegelijk in te halen.

"Tja, als ik dat allemaal 10 jaar geleden wist dan was het makkelijk geweest, dan zou ik vandaag gelijk...."

Herken je dit een beetje?

Vind jij jezelf ook wel eens terug op zo'n verjaardag waar iedereen kan uitleggen waarom  V&D failliet is. Maar toch weet je zeker dat diezelfde mensen een paar jaar geleden niets te melden hadden. En wat dom hè van de Blokker om de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf na te apen. Niet zo gek dat het dan mislukt. Maar maak niet de fout om de experts, die je op iedere verjaardag in een tuinstoel die voor deze gelegenheid naar binnen is gehaald om de kring wat te vergroten, nu te vragen of ze voor jou een idee hebben. Je zou eens moeten kijken naar die hippe start-up, ja die jongens zijn echt goed bezig. En ze zijn ook zo slim. Neef Karel zal het je even uitleggen vanuit de tuinstoel. Uber is zo'n bedrijf, en ook Airbnb maakt slim gebruik van de huidige markt. En kijk nou eens naar Catawiki, nou dan kan Marktplaats wel inpakken.

Enfin, je merkt dat je de laatste 5 minuten eigenlijk geen woord gehoord hebt van Neef Karel. Maar hij heeft wel een punt. Wat nou als jij vandaag met je bedrijf opnieuw kon beginnen. Een helder nieuw product of nieuwe dienst. Schaalbaar, herhaalbaar. Tesla is nog steeds een start-up, maar ja, jij bent geen autobouwer. En die hippe start-up waar ze op gympies lopen met een trui, en waar het geld sneller op is dan de koffie. Dat zou jij wel anders kunnen. Want je hebt ervaring, je hebt al wat foutjes gemaakt zo in de loop der jaren. De basis is er al. Eigenlijk wil je het liefste op de restart button drukken.

De Re-Startup

Laatst vertelde iemand me: "Ja ik herken dit, maar onderweg naar huis terug van die verjaardag heb ik al weer 7 berichtjes op m'n telefoon. De volgende dag is het weer gewoon aan het werk en voor je het weet ben je een week verder. Klinkt allemaal leuk dat start-uppen en scale-uppen maar ik kan niet zomaar veranderen met mijn bedrijf".

En dat klopt.

Je kan niet ineens zomaar veranderen. En daarom haalt die start-up je in. Daarom groeit die scale-up beter met een doortimmerd concept. Daarom ben je dagelijks in een gevecht en vechten bedrijven om je aandacht. Like dit even, delen is winnen, tweet (gebruikt iemand dat nog) gelijk even je nieuwste aankoop en schrijf vooral een recensie. Jouw nieuwsbrief begint nog steeds met "Geachte heer/mevrouw" en dat terwijl Coolblue het allemaal wel lijkt te snappen. Je maakt je kwaad. Dat moet in jouw bedrijf toch ook beter kunnen. Wat als jij dat nu niet wilt inzien, dan is jouw bedrijf over 2 jaar het onderwerp waar Neef Karel uren over kan doorpraten.

Wie gaat het doen?

Er geen vaste formule voor de re-startup. Maar je zult zeker moeten kijken naar je huidige strategie. Kijk eens naar je partners. Je branche. Je product of dienst. Lever je eigenlijk nog wel iets waar behoefte aan is? Of ben jij de laatste koets- en rijtuigenbouwer? Als je nou echt vandaag met een blanco blaadje kon beginnen, wat zou er dan op staan aan het einde van de dag? Laten we samen werken aan een fris business plan. En als je het leuk vindt breng ik wat post-it blaadjes mee, kunnen we gelijk hip agile scrummen.

Wil jij eens onderzoeken wat de re-startup mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf?
Neem dan contact met mij op via de mail of de telefoon:

E-mail: erik@hetdagdeel.nl

Telefoon: 085 4012396

Erik Broekhuijsen
Boardroom Sparringpartner | Accelerator | Available for Pioneering,
Marketing, Sales, Training & Coaching | Interim Consultant

follow-me-linkedin

Vragen en Opmerkingen

Vragen en Opmerkingen

Geen Opmerkingen.

Verstuur een opmerking