Strategie

Strategie

SERVICE OVERVIEW

Iedere ondernemer of manager heeft wel eens de behoefte om over zijn of haar je bedrijf te sparren. Business strategie is een samenvoeging van onder andere innovatie, marketing en bedrijfsmodellen. Een goede strategie geeft houvast voor de organisatie. Met welk product of welke dienst wil je gaan scoren? 

VRAAG EEN SPECIALIST

Helaas horen we vaak dat er een strategie ontwikkeld is, maar die ligt ergens in een bureaulade te verstoffen. Zo’n strategie is dan bedacht door de directie en staat leuk op papier. Maar in de praktijk werkt niemand er mee. Met de opkomst van internet bedrijven is een strategie van een dik document nu soms nog een korte zin. Google’s motto “don’t be evil” werd zo ongeveer een strategie. De strategie van luchtvaart maatschappij SouthWest Airlines past op 1 A4-tje. Robuust netwerk, aantrekkelijk merk & een fantastisch financieel plaatje voor de aandeelhouders.

Nieuwe bedrijven gebruiken vaak strategie planningen. Je begint met een doelstelling. Een BHAG of een stip aan de horizon. En alle aandacht en focus gaat naar dat doel. Hoe kunnen we iedere dag een stap zetten in de juiste richting. Een logische volgende stap. Het fijne van deze aanpak is de mogelijkheid om voldoende wendbaar te blijven. Door nieuwe, snelle markten is wendbaar blijven belangrijker dan ooit.

Misschien ben je wel eens de afkorting MVP tegengekomen. Een minimum viable product (MVP) is de allerkleinste, meest minimale versie, snelst te creëren versie van een product of dienst dat voor een organisatie de meest belangrijke vraag beantwoordt: Waar heeft mijn klant of gebruiker nou eigenlijk behoefte aan? Hoe maken we als organisatie snel meters? Het stimuleren van ‘learning by doing’ is vaak de beste manier.