Markt Onderzoek

Markt Onderzoek

SERVICE OVERVIEW

Markt onderzoek is het verzamelen van alle informatie over jouw ideale klant en ideale afzetmarkt. Even terug naar de business tekentafel. Waar staat je formule voor en sluit dit nog wel aan volgend jaar?

PARADIGMA'S

Er bestaan diverse soorten onderzoeken en vaak is er een overlap tussen deze projecten. Zit je met je bedrijf nog in de idee-fase dan kan een brancheonderzoek handig zijn. Met een financieringsonderzoek kom je er al snel achter of jouw idee kan slagen. Een klantenonderzoek gaat dieper in op hoe en waar je in contact kunt komen met jouw ideale klant. Zijn ze al klant? Dan kan een klanttevredenheidsonderzoek je helpen om jouw product, dienst of service te verbeteren.
Naar aanleiding van een concurrentieonderzoek ben je beter in staat keuzes te maken waarmee je je kunt onderscheiden in de markt. Retail maakt gebruik van een omgevingsonderzoek. Het imago onderzoek laat zien of al je inspanningen ook zo worden ervaren in de markt.

Je kan vanachter je computer heel wat vinden op internet. Dit noemen we dan ook deskresearch. De informatie moet natuurlijk wel bestaan en vindbaar zijn. Daarom kiezen ondernemers er meestal voor een deskresearch aan te vullen met een kwalitatief onderzoek. Letterlijk mensen bevragen op basis van een van te voren vastgestelde vragenlijst.
Bij een kwantitatief onderzoek gaat het om zo veel mogelijk antwoorden. Vaak worden dan online enquêtes of bijvoorbeeld een bel-panel ingezet.

Een gedegen onderzoek valt of staat met de vragen die je gaat stellen. Helaas zien wij te vaak een flinterdun onderzoek van een stagiair met resultaten gebaseerd op verkeerde aannames. Wat wil je oplossen? Of wat wil je nou precies uitzoeken? Door gebruik te maken van een expert die in staat is tijdens een interview betere vragen te stellen en door te vragen waar nodig kan een marktonderzoek houvast bieden bij het maken of bijwerken van een buyer persona.
Dankzij IT en online tools kan een klanttevredenheidsonderzoek prachtig in kaart brengen waar mensen de customer journey toch niet zo ervaren als dat hij op de tekentafel bedacht was.