Marketing

Marketing

SERVICE OVERVIEW

Soms is bijsturen niet de beste oplossing. Dan is er meer nodig dan een kwastje verf om van outbound naar inbound te gaan. De definitie van marketing is: alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. Iedereen komt de hele dag in aanraking met marketing, al was het maar met al die reclames voor wasmiddelen en andere producten voor een gelukkig leven. Door de opkomst van internet weten marketeers meer van mensen dan ooit te voren. Doelgroepen hebben plaats gemaakt voor individuele profielen. Hadden we vroeger nog B2B en B2C is nu alles P2P – People to People geworden. Want mensen doen zaken met mensen.

RE-STARTUP JOUW BEDRIJF

En ondertussen worstelen oude bedrijven nog met hun USP – Unique Selling Point. Want dat is mij iets aansmeren en dat wil ik niet. Nee, we gaan nu voor de UBP – Unique Buying Point. Van storen en irriteren naar relevant aanwezig zijn op het moment dat de consument dat wil.
De meningen verschillen, maar in principe was sales er eerder dan marketing. Marketing mocht sales een beetje helpen. Een strikje er omheen. Ondertussen is marketing voor misschien wel 95% van de transactie verantwoordelijk. Sales is niet veel meer dan de laatste handtekening zetten onder de overeenkomt.

Tijdens het opstellen van je bedrijfsstrategie heb je goed nagedacht over je marketingcommunicatiestrategie. Wat is precies de missie van je organisatie? Weet je tegen welke vragen of problemen jouw ideale klant aanloopt in jouw ideale markt? Klopt alles was je zegt, de basisvoorwaarden. En heb je voldoende nagedacht over jouw Blue Ocean.

Jaren geleden verstuurden we nog post. Direct marketing. Iedere dag een pak papier in de brievenbus met reclame. Het na-bellen was dan telemarketing. Blijven bellen tot de order geschreven was. Printmarketing zoals kranten en tijdschriften zijn vrijwel vervangen door online marketing. En iedere dag open je je email inbox met e-mailmarketing wat al snel dicht tegen spam aanligt. Affiliate marketing bestaat nog wel maar heeft zijn beste tijd gehad. Vrijwel niemand plaatst meer een banner van een webwinkel op zijn of haar homepage. En als laatste is er social media marketing. Van facebook advertenties tot en met influencers op instagram.
Weet jij waar jouw ideale klant zich bevindt? En lukt het dan om niet te zenden maar om te luisteren naar je ideale klant? Op die manier kan je zorgen voor een perfecte merkbeleving.