Business Development

Business Development

SERVICE OVERVIEW

Activiteiten om nieuwe zakelijke kansen te realiseren. Business development is langetermijnwaarde te creëren. Zowel voor het bedrijf alsook de externe klanten. Organisatieontwikkeling kan betrekking hebben op onder meer marketing, ontwikkeling van producten en diensten, leiderschapsontwikkeling, verbetering van efficiëntie, kwaliteit en flexibiliteit.

Voorbeelden

In dit eerste voorbeeld pas je business development voor direct sales. Het krijgen van een order, het afsluiten van één contract zien we dan als nieuwe business. Vaak zie je in dit geval ook een bestaand product of dienst gekoppeld worden aan een bestaande klant. Hoewel door een hoge orderwaarde per transactie zo’n deal interessant kan zijn is dit eerder sales development dan new business development.

Door gebruik te maken van distributiekanalen kan een groei ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan een dealer netwerk. Door een land op te delen in regio’s of één kanaal in te zetten op een bepaalde sector kan ingezet worden op het versterken van die positie. Een ander voorbeeld zijn de Apple winkels. Met dit soort dealer zaken creëer je een groter bereik zonder zelf te hoeven investeren in fysieke winkels.

Strategische marketing zijn meestal samenwerkingsverbanden tussen twee of meer aanbieders. Zo kan een frisdrank merk een bepaalde actie houden bij één supermarkt. Een ander praktisch voorbeeld zijn licentie afspraken. Door een bepaalde receptuur te volgen mag je een echte warme bakker noemen. Alles tot doel om je distributienetwerk te vergroten en je product of dienst breder te kunnen wegzetten.

Als laatste vorm van echte new business development komen we op het ontwikkelen van een nieuwe waardeproposities. Dit kan zijn om het huidige aanbod te vervangen of juist ter uitbreiding. Een belangrijke voorwaarde voor het dit traject is een gedegen inzicht in je buyer persona en de markt. Een compleet nieuw aanbod wat aansluit bij een nieuw type klant of klantengroep. Je kunt er van uit gaan dat het ontwikkelen van een nieuwe waardepropositie meestal een half jaar in beslag neemt.