Ondernemen is net daten!

Tijdens mijn inspiratie sessies heb ik het als gastspreker vaak over de 'customer journey' en 'raar praten'. Ondernemers kunnen soms heel raar praten. Marketing & Sales medewerkers zijn hier ook goed in. Je hoort wat ze zeggen maar ergens gaat er een alarmbel bij je af. Er klopt iets niet in het verhaal. Hoe komt dat toch?

Je loopt een café binnen (of de sportschool) en daar staat ze: de vrouw van je dromen. Of de man van je dromen natuurlijk. Maar in dit voorbeeld ga ik even uit van een dame. Je ziet haar staan en je weet het: zij is het! Dus je loopt naar haar toe en je zegt “schatje, ga je met me mee?”. Dan gaat het snel. Want naar keuze krijg je een glas wijn in je gezicht. Of een knietje en de uitsmijter helpt je hardhandig naar buiten.

Zo praat je niet. Zeker niet tegen je aanstaande droomvrouw. Want met een paar uitzonderingen daargelaten is er een bepaalde volgorde. Dus je gaat eerst het gesprek aan, samen wat drinken en je spreekt nog een keertje af. Je gaat samen lunchen, een avondje uit, weekendje weg en misschien, heel misschien gaat het wat worden en ga je over vier en half jaar samenwonen. Of trouwen. En heel misschien ga je dan over kinderen praten. Maar niet nu. Nu kom je net het café in wandelen. Dus ga je niet beginnen over trouwen en kinderen. Dat doe je niet. Dat maakt je namelijk "creepy".

 

Boer zoekt vrouw

 

Dit weten we allemaal. En als we de volgorde door elkaar gooien dan krijgen we hele leuke televisie zoals bij Boer Zoekt Vrouw. De vrouw is net uit het vliegtuig gestapt en een wat onhandige boer vraagt of ze gelijk blijft slapen. Ja, zo moet je het dus niet doen. Eerst wat drinken, kennis maken, en misschien over een hele tijd kom ik bij je op de boerderij wonen. Nou dit snapt iedereen. Rustig aan, stapje voor stapje.

 

De wet van de 7 contactmomenten

Op internet is veel te vinden over daten. Wat moet je wel doen, wat moet je zeker niet vragen. De tips vliegen je om de oren en de ene dating expert weet het nog beter dan de andere. Ook is er veel te vinden over de wet van de 7 contactmomenten. Ook hier vallen de experts weer over elkaar heen. Zijn het nu 5, 7 of 18 contactmomenten?

Eén ding weet ik zeker: het is er meer dan 1.

En toch hoor ik marketeers de mist in gaan. Zit de potentiële klant net goed en wel voor de funnel en zijn we nog druk bezig de "brand" over het voetlicht te krijgen, worden er ineens stappen overgeslagen en is iemand al druk aan het up-sellen. Dat doe je niet, dat maakt je creepy. Het resultaat is hetzelfde als die juffrouw in de kroeg: je krijgt ineens een knietje tijdens je gesprek. Niet zo gek!

 

Hoe gaat het in de praktijk?

In mijn coaching praktijk kom ik dagelijkse keer op keer deze voorbeelden tegen. Potentiële klant A vraagt advocaat B of hij ook bedrijven helpt met leveringsvoorwaarden nakijken tijdens een informele netwerk borrel. Advocaat B antwoordt positief en schakelt gelijk op. Even later liggen er bij potentiële klant A drie PDF bestanden met totaal 24 kantjes juridische tekst in de email inbox.

Eerst koffie en niet gelijk trouwen. Zeven contactmomenten. Alles lijkt vergeten want (daar is die dan de “JA MAAR” van iedere ondernemer) “het is belangrijk dat de potentiële klant snapt dat ik als jurist voorwaarden heb dus die stuur ik gelijk maar even”. Niet zo vreemd dat je zo'n lage conversie hebt. Kijk nou eens met een frisse blik naar jouw marketing en sales traject. Als ondernemen, nou net als daten, gaat over mensen. Mensen die zaken doen met mensen. Mensen die ze kennen. En vertrouwen. Denk je dan dat hier één contactmoment voor nodig is of een paar contactmomenten? Of sta jij in de kroeg met de huwelijkse voorwaarden in je binnenzak? #creepy !

 

De creepy customer journey

 

Heb jij dat voor jouw bedrijf wel eens uitgeschreven? Dat hele pad wat je samen gaat afleggen met de potentiële klant. Ik merk dagelijks dat een groot aantal bedrijven hier gaten in hun verhaal hebben zitten. Er worden stappen overgeslagen. En dat maakt jouw verhaal dus een beetje creepy.

 

Daten voor ondernemers

Wil jij beter leren praten met de klant van dromen? Neem dan gerust contact met mij op. Ik kom dan bij je op marketing en sales safari. Ik laat je precies weten op welke punten jij raar praat. En ik help je om samen tot een beter verhaal te komen. Zodat misschien, over een tijdje, als de relatie er aan toe is, die droomklant bij jou de bestelling plaatst waar jullie beiden gelukkig van worden.

Wil je meer weten over “ondernemen is net daten” bij jouw bedrijf? Bel of mail dan gerust. Beginnen we eerst met een ouderwets persoonlijk gesprek. Met een paar vragen maak ik een helder voorstel. Een plan van aanpak waarmee de conversie omhooggaat. Meer leads, meer klanten en een betere winstmarge. Door dat te herhalen, structureel met een systeem, gaat jouw bedrijf groeien.

 

Contact!

Bel naar 085-4012396  of stuur een email info@hetdagdeel.nl

 

 

Vragen en Opmerkingen

Vragen en Opmerkingen

Geen Opmerkingen.

Verstuur een opmerking