De toekomst van golf | 3 marketingstrategieën voor golfbanen | Golfbaan Outlook 2018

Golf is een balspel dat doorspekt is met oude tradities. Dat wil echter niet zeggen dat de marketing strategie van een golfbaan dat ook moet zijn. Heb je de grootste moeite om nieuwe leden te werven, merchandise te verkopen, toernooien en evenementen te organiseren, wordt het toch tijd om je golfmarketingstrategie eens opnieuw onder de loep te nemen.

Als fervent hobby golfer en zelf werkzaam als bedrijven expert, is mij opgevallen dat de golfindustrie de verandering van marketing en reclame niet heeft omarmd. En als docent internationale marketing zie ik de enorme kloof tussen traditionele golfbaan in Nederland en de nieuwe concepten in de rest van de wereld.

Aan social media, sociale netwerken, online reclame en website optimalisatie lijken golfbanen weinig aandacht te hebben besteed. Wel zie ik nog regelmatig advertenties voor golfen in tijdschriften, kranten, op radio & televisie en via direct mail. Maar waar is de meest gerichte benadering, namelijk via het web, op het gebied golf (inbound) marketing? In deze blog bespreek ik drie grote marketingstrategieën waarvan golfbanen op dit moment nog steeds veel te weinig profiteren.

Social Media & Netwerk

Slechts met een simpele zoekopdracht bij Facebook op de woorden "golfbaan" en "golf club" laat zien hoe weinig golfbanen profiteren van dit nieuwe marketing medium. Ik ben er echt van geschrokken. Voornamelijk Facebook is voor golfbanen een perfecte tool om in te zetten.

Met een klein beetje creativiteit en een ochtendje werk zet je de golfbaan met een eigen page op Facebook. Dat kan gaan zorgen voor betrokken volgers.  Want je kunt je fans naar hartelust overal van op de hoogte houden. Is er een tee-time op het laatste moment geannuleerd, laat even weten dat die tijd beschikbaar gekomen is.

Promoot club evenementen, toernamenten en events, de mogelijkheden zijn eindeloos. En weet je wat helemaal mooi is? Zodra je je eigen Facebook Page voor de golfbaan up and running hebt, ben je vrijwel niets kwijt aan advertenties en marketing. Voor de golfbanen die wel "social" zijn zie ik te vaak een teruglopende frequentie. Iemand is begonnen maar er lijkt al maanden niets meer online te gebeuren.

Online Adverteren

Laten we heel eerlijk zijn. De golfindustrie is een verzadigde markt. Helemaal in de VS, want in bijna iedere grote stad in Noord-Amerika zijn er tussen de 20-100 nabijgelegen golfbanen om een balletje te slaan. Veel golfbanen worstelen met de vraag, hoe val ik nog op? Antwoord op deze vraag is: door gebruik te maken van online inbound marketing! Helaas maken hier nog veel te weinig golfbanen gebruik van. Zeker in Nederland (uitzonderingen daargelaten).

Traditionele marketing kanalen, zoals de krant, magazines en televisie zijn duur en met een advertentie bereik je niet jouw specifieke doelgroep. Of je nu een advertentie op LinkedIn zet om nieuwe zakelijke klanten aan te trekken, of een Facebook ad plaatst om deelnemers voor de Men's Open te vinden, of digitale goodies aan gaat bieden, met deze tools kan je, relatief goedkoop, jouw specifieke klant benaderen.

Wat dacht je er bijvoorbeeld van om specifiek 40-jarige golfers te benaderen voor een golf en wijn clinic en die advertentie kost jouw slechts Euro 0.50 per klik? Ik kan geen andere vorm van marketing bedenken waarbij je dit kunt toepassen. En wat nu als je door middel van inbound "Buckets & Funnels" helemaal geen geld kwijt bent? Te mooi om waar te zijn? Ik weet dat jouw concurrent hier al mee bezig is!

Optimaliseren van je website

Over het algemeen vind ik dat dit een bijzonder moeilijk punt. Het onderwerp omvat namelijk heel veel. Steeds meer mensen gaan via online kanalen op zoek naar een golfbaan. Hou dan rekening met het volgende:

  • Hoe ziet de website er uit?
  • Is deze echt professioneel?
  • Kan de site op mobiele apparaten bekeken worden?
  • Geeft het de juiste informatie die de bezoeker nodig heeft?
  • Is de website überhaupt wel te vinden bij de zoekmachines?
  • Welk Klantwaarde Optimalisatie Systeem gebruikt jouw baan?
  • En de belangrijkste: is de website inbound conversie driven?

Als je deze vragen niet positief (of misschien helemaal niet) kunt beantwoorden is het zaak om je website te updaten. Begin dan eerst eens met een eenvoudig in gebruik, professioneel uitziend ontwerp die medewerkers van de golfbaan zelf kunnen bijhouden. Dat zorgt ervoor dat de klanten altijd informatie te zien krijgen die up-to-date is en dat zorgt voor een ideale golf- & webervaring.

Tekentafel

Ga ook nadenken over een zoekmachine optimalisatie strategie en linkbuilding, huur hiervoor een professional in, zodat jouw website beter gevonden gaat worden dan die van de concurrent.  Zodra dit op de rit is gezet kan je meerdere sociale media platformen inzetten om je volgers optimaal te bedienen. En bovenal: ga terug naar de tekentafel. Wat zijn de marketing & sales kernwaarden van jouw golfbaan? Wat zijn je buyer persona's? Welke beleving krijgt de klant? Sta je in de markt als traditionele golfbaan of creëer je jouw eigen niche?

Dit zijn natuurlijk slechts drie onderdelen. Er is nog zoveel meer te stroomlijnen. Wil je samen met mij een keer hierover sparren? Neem gerust contact op. Misschien kunnen we gelijk samen een balletje slaan en verder praten over dit onderwerp.

E-mail: erik@hetdagdeel.nl

Telefoon: 085 4012396

golfbaan marketingstrategieën van Erik BroekhuijsenErik Broekhuijsen

Internationaal Bedrijven Expert ★ Groei Expert ★ Boardroom Sparringpartner ★ Gastspreker ? Training & Coaching★ Golfmarketing

follow-me-linkedin

Orginele artikel:
https://www.linkedin.com/pulse/de-toekomst-van-golf-drie-marketingstrategie%C3%ABn-voor-broekhuijsen-/

 

Trefwoorden:

golfmarketing, golfbaan marketing, golf markering tips, golf markering strategie, golf markering plan

 

Vragen en Opmerkingen

Vragen en Opmerkingen

Geen Opmerkingen.

Verstuur een opmerking