Retailconcepten Leeuwarden

Wat is jouw concept?

Retail is een verzamelterm geworden voor bedrijven die goederen en diensten aan consumenten verkopen. Soms denkt men bij retail alleen aan detailhandel. De winkel. Want meestal is het juist de winkel die tastbare producten verkoopt. Niet-tastbare producten zoals bijvoorbeeld bij een facilitair bedrijf vallen dan weer buiten de definitie van detailhandel.  Heel veel retailers hebben het moeilijk. Slechts een paar weten exact in te spelen op het consumentengedrag.

Retailers proberen massaal in een glazen bol te kijken. Voor de eigenaren van een modezaak of woonwinkel liggen grote strategie vraagstukken. Zijn het de technische innovaties die een nog grotere rol gaan spelen of zijn het straks de robots die de vakken voor ons vullen? Of komt de verschuiving van massa naar individuele transacties die gericht zijn op specifieke behoeftes?

Eén ding is zeker: de komende tien jaar zal het retail landschap sneller veranderen dan wat we de afgelopen 20 jaar hebben gezien.

Welke winkeliers zijn het meest innovatief?

Met de komst van de eerste webwinkeltjes in 1998 (wie herinnert zich Hoofdstraat.nl nog?) was één voorspelling zeker: de winkels gingen allemaal verdwijnen. Nu twintig jaar later blijkt die voorspelling van een totaal lege winkelstraat, lege panden en steden waar alleen nog bezorgbusjes rondrijden, niet te zijn uitgekomen.

Steeds vaker zetten online e-tailers de stap naar fysieke winkels. Nieuwe winkels waar de hele omni-channel in de genen zit. Daar waar bestaande winkels “even een webshopje openden“, is bij de nieuwe winkels online en offline naadloos verweven. Als consument word je totaal in de watten gelegd.

Weten in te spelen op het nieuwe consumentengedrag?

De retailsector is continu aan verandering onderhevig. Een transitie van detail, retail, e-tail nu naar me-tail.

Heb je vragen over de toekomst van retail of over de trends van nu? Over het salesproces met virtuele assistentie, over personalisatie en privacy of juist automation?  Loop je tegen het dilemma aan dat retourneren heet? Of ben je nog lang niet toe aan AI-klanten service maar wil je ook de boot niet missen? Tijd om te sparren!

Concept denken

 

Wil jij ook een frisse blik op je retail organisatie maar weet je niet waar je moet beginnen?
Neem dan gelijk contact op. Bel naar 085-4012396 of stuur een email erik@hetdagdeel.nl

Wil je hierover brainstormen? Klik en plan een afspraak