Reclame aanpassen tijdens Corona?

By in , ,
1558
Reclame aanpassen tijdens Corona?

Jaren geleden maakte ik me druk over die kansloze Google advertenties op nieuws websites. Honderd doden bij een ramp? Vrolijk kon je Dela aanklikken en meer van dat soort automatische ads.

Maar nu hebben we Corona. De pers omarmde het woord “hamsteren”, #hamsteren was ineens trending en zo werd een leuke actie met pluizige beestjes van de Albert Heijn ineens in een andere context geplaatst. Hamsterééééén was “not done” maar aan alle foto’s op social media te zien gingen we toch stiekem los op WC papier en chips.

Terwijl nu half Nederland thuis zit (en het lijkt wel heel Nederland) in zelf opgelegde quarantaine zijn alle online platforms drukker dan ooit. En wat zie ik: zoals iedere keer totaal ongepaste reclames. Ik zie ook advertenties voor een nieuwe lease auto. Of een leuke vakantie.

Voorbeelden uit de laatste paar jaar:

Retargeting

Hoe lang blijven bedrijven nog geld weggooien aan retargeting terwijl tot eind mei of half juni niemand bezig is met zijn of haar vakantie vraag ik mij dan af. Retargeting is dat leuke effect dat als je 1 keer op een website kijkt je dan weken lang een banner te zien blijft krijgen. En dan ook nog vaak met de aanbieding van het product of de dienst die je al lang gekocht had.

Marketing Strategie

En jij? Heb jij je marketing strategie al aangepast? Had je een rampenplan of draaiboek liggen? Ik heb in ieder geval zelf het nodige aangepast en merk dat video-bellen gemiddeld langer duurt dan het gewone belletje. Dat thuis zitten geeft toch wat rust en zorgt voor een beter gesprek. Vandaag kreeg ik van vakantieveilingen een berichtje dat ik WC papier met tig rollen tegelijk kon kopen. Ook een manier om je business model om te buigen. Hoewel, als je 200 rollen voor 14 dagen nodig hebt… dan had je misschien wat eerder naar de dokter toe moeten gaan. Of zou dat door die 100 zakken chips komen?

Terug naar de ondernemers in nood

Ondernemers hebben noodgedwongen de deuren dicht moeten doen maar staan achter de schermen niet stil. Dat R&D project waar 4 uur in de week aan zou worden besteed? Direct opschalen naar 40 uur. Die kleine verbouwing die nooit kon omdat de winkel zeven dagen per week open is? Nu is het de tijd om door te pakken. En de horeca die straks weer open gaat? Tijd om toch je keuken rendement eens goed onder de loep te nemen. Uit een onderzoek van McKinsey blijkt dat in 2008 tijdens de krediet crisis een aantal bedrijven radicaal andere keuzes maakten en daardoor sterker uit de ellende kwamen. Zo kiest Won Yip (bron) er nu voor niemand te ontslaan. En het succes van Coolblue begon in 2008-2009.

Dat je bij de overheid steun kan krijgen in de vorm van een tegemoetkoming in de personeelskosten wil nog niet zeggen dat iedereen rond de lunch naar huis moet. Ga online brainstormen, ga virtueel scrummen, pak met je team vandaag die lijst met problemen aan. Nu is er tijd voor en het geeft je straks een voorsprong. Ik laat me inspireren door de oproep voor het maken van open source 3d geprinte beademingsapparatuur Projectopenair.nl . Dan kan je met jouw fabriek toch de zorg en je medemens helpen. Dat is pas echt om-denken.

Vandaag kan het nog, morgen kunnen de overheidsregels zo weer anders zijn.

Thuiswerken

Eén ding weet ik zeker: in 2004 moest ik uitleggen wat geografisch onafhankelijk werken was. Pas jaren later is dit hip geworden onder de naam “digital nomad”. Dankzij het internet kon je ineens overal werken. Als we één ding van de crisis meekrijgen is het wel een lesje in thuiswerken. Bedrijven die dit voor elkaar hadden, van online teams tot vergader-cams en van cloud tot mobile, lijken nu een voorsprong te hebben.

Team Projecten

Wat heb jij gedaan hebt om anderen een beetje te helpen? Helpen is wel wat anders dan in 1 keer de boel gratis gaan weggeven. Je hebt nu ongewild en ongewenst in ieder geval ruim twee weken om na te denken over je her-start. Samen met mijn team en business partners heb ik nog nooit zoveel ge-Skyped, Zoom-ed, WhatsApp-ed en in een Google Hangout gezeten als in de laatste paar dagen.

Ik ben benieuwd naar wat jij de afgelopen dagen gedaan hebt om je business door te laten draaien om over een paar weken sterker uit deze ellende te herrijzen. Dan scrol ik ondertussen nog even door mijn tijdslijn en verbaas me nog wat verder over makelaars met huizen in Spanje die vergeten zijn hun campagne voor vakantiehuisjes uit te zetten.

Corona Hulplijn

Zit je er even doorheen? Bel mij gerust om even te sparren 085-4012396. Ik heb misschien niet de oplossing maar jij hebt in ieder geval even een opluchting!