Levenscyclus van je bedrijf

By in
2349
Levenscyclus van je bedrijf

Een terugkerend thema met de jaarwisseling is de vraag: wat gaan we in dit nieuwe jaar doen en waar gaan we toch echt mee stoppen?

Om een goede keuze te maken is het belangrijk om te kijken naar de levenscyclus van je bedrijf. Daarvoor bestaan verschillende modellen die allemaal uitgaan van dezelfde stappen: lancering, groei, shake-out, volwassenheid en verval. De afbeelding bij dit artikel maakt het gelijk inzichtelijk. Deze vijf fases vertellen je ook iets over je omzet en winst. Als je weet in welke fase jouw bedrijf zit, of een onderdeel van je bedrijf, is het makkelijker om een keuze te maken. Stoppen of doorgaan.

De eerste fase: de lancering

Je begint met een totaal nieuw bedrijf of binnen een bestaand bedrijf lanceer je een nieuw product of een nieuwe dienst. De eerste weken of maanden verkoop je vrijwel niets. Misschien is zelfs je product nog niet helemaal af en klaar voor de verkoop. Marketing is nog druk met het uitwerken van de laatste details van de buyer persona’s. En je legt vooral de nadruk op het onder de aandacht brengen van je verhaal. Verhoudingsgewijs ben je veel geld kwijt aan het ontwikkelen van sales activiteiten en blijven de omzet en dus de winst nog achter. In deze lancerings-fase is het hebben van een financiële buffer van belang. Je zal een negatieve cashflow ervaren.

De tweede fase: groei

Ineens gebeurt er wat. Je gaat groeien en de groei lijkt zichzelf te versterken en te vergroten. Je wint misschien een prijs. Of komt ineens in de pers. Door nieuwe extra omzet komt het break-even point in zicht. Omdat je naar verhouding nog steeds veel geld kwijt bent aan het bewerken van de markt loopt je winst nog achter op de omzet. Uiteindelijk groei je door het plafond en kost het steeds minder om steeds meer te verkopen.

De derde fase: shake-out

Tijdens deze derde fase groei je nog steeds, alleen minder hard. De verkoop vlakt af om verschillende redenen. Zo kan het zijn dat de markt langzaam verzadigd is voor jouw product of dienst. Of er is een concurrent op de markt gekomen waardoor de prijzen onder druk staan. Het zal je steeds meer gaan kosten om toch nog hetzelfde resultaat te behalen. Je cashflow komt onder druk te staan en je kunt alleen je totale winst behouden door genoegen te nemen met een lager winst percentage. Vaak zie je in deze fase ook een investeringsbehoefte. Bijvoorbeeld een nieuw pand, nieuwe machines of meer mensen.

De vierde fase: volwassenheid

Je begon ooit in een niche markt. Maar jouw product of dienst is meegegroeid in een steeds volwassenere markt. De omzet is minder dan vorig jaar, de marge staat onder druk maar je bent nog steeds blij met je cashflow. Doordat er niet veel geïnvesteerd hoeft te worden lijkt het bedrijf steeds beter te presteren. Dit is het moment echt werk te maken van business development. Je zal je bedrijf opnieuw moeten uitvinden. Nieuwe technologieën, nieuwe markten en misschien wel een nieuw product. Door te investeren in deze fase, in plaats van de winst af te romen, bereid je jouw bedrijf voor op de volgende fase van hernieuwde groei zoals in fase twee.

De vijfde fase: verval

In deze laatste fase gaat alles naar beneden: minder omzet, minder winst en minder cashflow. In deze fase accepteren bedrijven hun verlies. Of zoals ik dat wel eens hoor van ondernemers: we hebben de boot gemist. Meestal is er maar één oplossing: de markt verlaten. Je beste medewerkers verlaten het bedrijf en je grootste concurrent zal er alles aan doen om je weg te vagen. Een trieste fase die je als ondernemer eigenlijk niet wilt meemaken.

Samengevat

Met deze vijf fases heb je een basis om jouw bedrijf te bekijken. En bedenk dat bijvoorbeeld een bank ook op deze manier naar jouw bedrijf kijkt. Waar ligt het meeste risico en welke financiering hoort bij welke stap in deze cyclus. Een bank staat tegenwoordig niet meer te springen om een startup te financieren. Het financieren van groei is kostbaar en tijdens de derde en vierde fase is er minder behoefte aan een financiering of is er gewoon genoeg tijd om alles te regelen. Het financieren van een bedrijf in de verval-fase is meestal niet mogelijk. Door de levenscyclus van jouw bedrijf goed in kaart te brengen kan je de vierde fase verlengen door deels terug te gaan naar fase twee.

Je creëert je eigen startup

Je maakt gebruik van je bestaande bedrijf en je bestaande structuur. Dat is een onderdeel van Business Development 3.0. Een twee-sporen beleid wat er voor zorgt dat je de groei-fase zelf gaat initiëren. Bijkomend voordeel van je eigen start-up is het dupliceren van nieuwe ideeën en systemen vanuit de start-up naar je bestaande bedrijf. Hierdoor blijf je ook in de fase van volwassenheid kansen toevoegen. Uiteindelijk maak je een vliegwiel. Een bedrijf wat haast uit zichzelf lijkt te groeien en waar het bruist van creatie.

Wil je hierover sparren en ontdekken welke kansen er voor jouw business model zijn?
Bel dan vandaag nog 085-4012396 voor een afspraak.