Gebroken Marketing

By in
796
Gebroken Marketing

Soms lees ik dingen op internet en dan denk ik: hoe kan dit? En meestal ga ik dan weer over tot de orde van de dag.

Volgens mij zitten mensen niet echt te wachten op vingertjes en andere zeepkist momenten. Maar onlangs kwam er wat op mijn tijdslijn voorbij waarvan ik schrok. En omdat ik zag dat er wat reacties en duimpjes bijkwamen klim ik dan toch voor deze keer even op het spreekgestoelte en breek een lans voor het vak van marketeer.  Dat “breken” gaat nog wat vaker terugkomen in de tekst.

Eerst maar bij het begin beginnen. Nou schrik ik gelukkig niet zo snel van de Linkedin feed en teksten die voorbij komen. Linkedin is nog steeds redelijk netjes. Geen privé gedoe zoals op Facebook en zeker geen wedstrijd lelijke woorden gebruiken zoals op Twitter bijvoorbeeld. Toch moest ik even knipperen met mijn ogen.

Ik kwam dus de volgende twee zinnen tegen:

Marketing blijft altijd toch wat lastig en ongewis. Misschien dat de helft van al je marketing inspanningen min of meer floppen.
Is dit hoe sommige mensen naar het vak marketing kijken vraag ik mij ineens af.
 Lastig, ongewis en in de helft van de gevallen een flop. Zou dit bij andere specialistische vakgebieden ook zo zijn denk ik dan…?
 
Ik probeer mij in te denken hoe iemand zou omgaan met een gebroken been. Iedereen weet als je zelf probeert om een gebroken been te repareren dat dit
 toch best lastig is. En een grote kans dat het een flop gaat worden.
 Blijkbaar snappen we dan wel dat je een dokter moet vragen om je te helpen.
 
En met marketing? Ach, dat kan je toch makkelijk zelf even doen. Echt? 
Is dit de reden dat er mensen zijn die schrijven dat marketinginspanningen 
de helft van de tijd min of meer floppen?
 
Enfin, je kan hier uitgebreid induiken. Definieer eerst eens wat je onder het
 woord marketing verstaat. Wat is precies jouw omschrijving, verklaar alle woorden
 en valideer alle aannames. Dan spreken we in ieder geval dezelfde taal. Daar ging het blijkbaar al mis. Iedereen lijkt er een andere definitie op na te houden.
 In dit geval kwam in hetzelfde verhaal waar ik aan refereer, in het kader van marketing
en tips, ineens voorbij dat je iedere week vooral nieuwe foto’s online moest plaatsen.
 
Om met de woorden van rapper Snelle te spreken:  ” Duzz… “
Er is nog een hoop uit te leggen denk ik dan. Leuk!

 

Googlelen

Op het grote almachtige Google is een hoop te vinden. Zo moet je blijkbaar eerst 
een marketing plan opstellen voor de juiste doelgroep. Terwijl een beetje marketeer weet dat doelgroepen niet meer werken en je juist met een hele specifieke buyer 
persona in gedachte gaat schrijven aan dat plan. Google loopt voor wat betreft die
 wijsheid nog een stukje achter.

Even terug naar dat gebroken been. Een fractuur door trauma ontstaan. Een wat?
 Juist. Door simpelere termen te gebruiken weten we waar het om gaat. En snappen we beter wat er gaat gebeuren. Dat neemt niet weg dat de dokter gestudeerd heeft
 voor het vak. Iets simpel kunnen uitleggen doet daar niets aan af.

Met je plasje naar de dokter

Verkopers hebben jarenlang marketing verkocht als iets wat je bijna ook zelf zou kunnen. Dat zou betekenen dat als je de zoekterm “gebroken been”  Googlelt je dan “gips van de Gamma” als resultaat krijgt.
 Waar we met dat gebroken been toch nog naar het ziekenhuis gaan, gaan we met
 ons eigen bedrijf blijkbaar leuk zelf wat marketing zitten doen.

Dat is dan lastig en ongewis en we nemen het op de koop toe dat het in de helft van de gevallen 
gewoon mag floppen, want blijkbaar is dat normaal. Maar wat nou als je toch naar die specialist gaat? 
Wat nou als je als ondernemer wel merkt dat er een paar dingen niet lekker lopen 
(er is wat gebroken), en je weet misschien ook nog waar het pijn doet (weinig omzet).

Zou je dan zelf de been breuk gaan zetten en gipsen of ga je met je klachten naar de marketing dokter?

Waar doet het pijn?

Er bestaat een goede kans dat een ervaren marketeer jouw klachten en pijnpunten al eens 
eerder heeft gezien of gehoord. Dat maakt het dus voor een specialist een stuk minder “lastig”. En op basis van ervaring is de uitkomst ineens helemaal niet meer zo “ongewis”.

De pseudoartrose, een moeilijk woord voor mislukte genezing, van de marketing actie is ineens 
te voorkomen.  Uiteraard niet gelijk in 100% van de gevallen maar de score kan en mag nooit 
een 50/50 verhaal gaan worden. Dat accepteren we nergens dus waarom zou je dit bij 
marketing wel als waarheid aannemen?

Wat kan jij nu met marketing & sales?

Als ik zo af en toe een krant lees staat er dat de economie beter gaat. Maar jij merkt er nog 
niet zo heel veel van. Het is mooi herfstweer, de terrassen zitten (al dan niet met heater) vol, behalve bij jouw horeca tent. Of je zit in een hele andere bedrijfstak en het is toch net wat rustiger in je bedrijf dan je lief is. 
Dan krijg je genoeg signalen uit je bedrijf om aan te nemen dat er wat gebroken is.

Het is tijd om een keuze te maken!

Ga je zelf weer wat rommelen en noem je het marketing. Of schakel je een marketing expert in? Jij bent de ondernemer. Aan jou de keuze. Even een marketing pleister plakken is nu eenmaal wat anders dat serieuze genezing.

Dan hoop ik binnenkort te lezen:

Marketing uitgevoerd door een vakman of vakvrouw is planbaar, herhaalbaar en schaalbaar. We weten dat meer dan 90% van onze inspanningen de verwachtingen hebben overtroffen.

Ben jij bereid om advies te vragen aan een deskundige? Of denk je echt dat je alles best wel zelf kan… Al dan niet door even een YouTube filmpje te kijken met wat instructies.

Spreekuur

Zoals je met je gebroken been naar de dokter gaat, zo zou je met je marketing probleem
 als eerste naar de marketing specialist moeten gaan. Het kan zijn dat je nieuwsbrief niet meer kliks en conversies oplevert zoals vroeger. Of het kan zijn dat je nieuwe marketing actie maar
 één nieuwe klant heeft opgeleverd in plaats van de 500 waar je zo op gehoopt had.


Wie weet schuurt het wel een beetje met Sales die niet genoeg goede leads krijgen. Duidelijke klachten, vage ongemakken, wat het ook is, ik zie je graag op mijn spreekuur. 
Vertel mij waar het pijn doet.

Bel gerust mijn assistente voor een afspraak: 085-4012396. We maken een afspraak, ik stel de diagnose en dan zal ik proberen zo goed mogelijk in begrijpbaar Nederlands uit te leggen wat het behandelplan gaan worden.

 
 
 
 
 
Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *