100 fouten in je marketing en salesfunnel?

By in , ,
5547
100 fouten in je marketing en salesfunnel?

Tegeltjes Wijsheden 🙂

Als je kijkt naar de basis funnel speelt grofweg twee derde van het koopproces zich af in het marketing gedeelte van de funnel. En één derde van het proces zit in het laatste stukje: het sales gedeelte van de funnel.

In het eerste 2/3 deel ontstaan Marketing Qualified Leads. Helaas blijkt in de praktijk dat door gebrek aan communicatie die mooie MQL (Marketing Qualified Leads) vervolgens geen goede opvolging krijgen bij de sales (SQL). Het is bijna een wonder dat een bedrijf nog omzet heeft.

Want

  • 48% van de sales afdeling gaat niet achter een lead aan
  • 25% van de sales stopt na het tweede contactmoment
  • 12% van de sales geeft het op bij de derde keer
  • Slechts 10% van de sales komt bij een vierde contact uit

Weer bellen!

Het is raar dat sales opgeeft na twee keer bellen of mailen in bijna een kwart van de gevallen.
Dit is raar want:

  • 2% sluit de deal direct bij het eerste contact
  • 3% bij het tweede contact
  • 5% van de opdrachten komen bij het derde contact
  • 10% van de sales opdrachten komen bij het vierde contactmoment
  • en 80% van de handel komt pas tussen het vijfde en twaalfde contact

Dus ja, ik ga zo …  weer ‘s even bellen. Vragen hoe de vakantie is geweest. En wie weet spreken we af om een balletje te slaan op de golfbaan. Want de deal komt pas na het zevende contact moment dus ik blijf nog even investeren in de relatie!

Waarschijnlijk heb jij geen gebrek aan leads.
Maar hapert de marketing en salesfunnel.

Brainstormen?

't Is maar hoe je het bekijkt 👀

Uit onderzoek blijkt dat 17% van de verkopers zelf denken dat ze wel wat druk uitoefenen in het eerste gesprek. Vraag het vervolgens aan hun potentiële klanten en je krijgt als resultaat 50%. Dus in de helft van de gevallen ervaren we verkopers als vervelend.

Vermenigvuldig dat nog even met de 97% van de ondernemers die een vertegenwoordiger of sales manager gewoon niet vertrouwd. Punt. 

Dan kan jij met je prachtige verkoopverhaal aansluiten bij het rijtje auto-verkopers, politici en bankmedewerkers.

Wist je trouwens dat zes van de tien kopers het in het allereerste gesprek over de prijs willen hebben als je koud binnen valt? Allemaal signalen dat je marketing en salesfunnel hapert.

IJsblokjes Machines

Op social media, in het bijzonder het zakelijke netwerk Linkedin, kan je waarde toevoegen. IJsblokjes dus. Niet praten over wat je iemand wilt aansmeren. Niet praten over wat je doet. Gewoon echt waarde toevoegen. Want als je eenmaal weet wat jouw ideale klant echt zou willen, de buyer persona, dan is het geven van de juiste informatie op de juiste plek en op de juiste manier niet zo heel moeilijk.

Social Selling Statistieken

Wist je bijvoorbeeld dat:

  1. Ongeveer 65% van de sales managers hun pijplijn opvullen door de inzet van social selling. Vergeleken met 47% die dit niet doen.
  2. Vier van de tien verkopers hebben de afgelopen twee maanden zeker twee tot vijf deals gesloten dankzij social media.
  3. Ik roep al jaren dat de helft van je omzet onder druk staat door social media.
  4. Het is al langer bekend dat door gebruik te maken van marketing en sales funnels in combinatie met social selling je orderwaarde zal stijgen tussen de 5% en 35%. (*bron)

Brainstormen?

Kortom, heb je hulp nodig om je funnel eens door te nemen? Zou je meer willen closen? Of ben je nog niet zo handig met social selling?

In de loop der jaren heb ik een lijst verzameld met meer dan 100 punten die belangrijk zijn voor jouw sales-team. Als je een bedrijf hebt zal je zeker geen 100 fouten maken. Wel kan even alles laten doornemen er voor zorgen dat je het hele proces helder krijgt. Een soort Sales APK. Net zoals je jouw auto naar de garage brengt voor een APK, zo nemen wij je hele marketing en sales strategie door.

Wanneer mag ik jouw Funnel APK doen?

Zet jij de eerste stap nu? 

 
Dan gaan we deze maand nog samen aan de slag!
 
 
 
 

Wat zeggen anderen?

I found the session with you inspiring. You gave some very good ideas and practical tips on how to approach potential clients.

Goed gesprek gehad vandaag met Erik Broekhuijsen. Hij laat je anders denken en dat biedt weer mogelijkheden.

Erik hielp me in korte tijd helderheid krijgen in mijn businessplan. Hij luisterde goed en was snel in staat al zijn kennis en ervaring aan te spreken op het gebied dat nodig was om mij te adviseren en de volgende stap te belichten. Zeer praktische, actiegerichte punten zijn door hem genoemd, waardoor de horizon weer…

Dank Erik voor je tips en trucs voor mijn bedrijf! Fijn om met je te brainstormen en wat een supergave en bruikbare ideeën, ik ga er mee aan de slag! Warme groet, Ilse Zuurveld ROOZ Amsterdam

Met het KO-systeem weet Erik informatie over bewezen systemen en methodes, op een nuchtere manier te bundelen zodat het begrijpelijk wordt en direct te implementeren is binnen je bedrijf. Met de handvatten die we gekregen hebben tijdens de strategische sessie met Erik, verwachten we op korte termijn onze winst te kunnen verdubbelen en ons ondernemersplezier…

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *