4 Redenen waarom jouw offerte in de prullenbak verdwijnt

By in ,
6214
4 Redenen waarom jouw offerte in de prullenbak verdwijnt

Ik hoop dat ik u zo een passende offerte heb gedaan. Niet dus…

Stop daar mee. Hopen en geloven zijn krachtige tools. Als het om sales gaat is jouw twijfel niet handig.
 Je staat op het punt een belangrijke deal te sluiten. Maar de opdrachtgever wil toch nog even een offerte van je hebben. Eigenlijk is dat al niet slim… een offerte. Het is een soort tussenstap die er voor kan zorgen dat het mis gaat.

Vroeger toen veel sales jongens en meisjes nog “langs de weg” zaten had je typische vrijdagmiddag-order
klanten. Daar was de hele week wel iemand langs geweest om “een prijsje te maken”. En jij kon op vrijdagmiddag
wel gewoon om de order vragen.

Sales-gesprek -> order

Want al die andere vertegenwoordigers die of de offerte nog aan het uitwerken waren of net op de mail, fax of post hadden gedaan, was jij te snel af.

Soms ontkom je er niet aan. De klant wil een offerte. Zorg er dan voor dat je offerte het laatste stapje is voor de order. Eigenlijk moet jouw offerte zo scherp zijn dat de klant deze “voor akkoord” kan ondertekenen en terugsturen.

Offertes voor de prullenbak

Een offerte is een formeel aanbod tot het sluiten van een overeenkomst. Wat nou als jouw offertes niet leiden tot een order?

Die offerte zou het laatste stapje moeten zijn. Helaas vragen mensen te vaak “even een paar offertes op” om er vervolgens niets mee te doen. Jij hebt hier zelf invloed op!

Even een paar open deurtjes.
Dingen die je MOET vermijden in je offerte.

  1. Mocht u nog vragen hebben, bel dan gerust even. Niet doen, je verhaal is duidelijk. Stuur aan op de order, niet op meer redenen om het niet te doen. Of om voor een ander te kiezen. De vragen zijn in het gesprek voorafgaand aan de offerte al gesteld 
en beantwoord. Tijd om de deal te sluiten.
  2. Ik denk dan Product A / Dienst type B voor u een goede oplossing zou kunnen zijn.
 Misschien zou kunnen zijn. Veel te vaag. Sowieso is weten een beter argument dan denken. Wat is je specifieke belofte? Wat krijg ik gegarandeerd als 
ik dit ga aanschaffen? Dus je gebruikt een zinsconstructie met zekerheden. “
Ik weet zeker dat onze oplossing u 2 uur per week tijd gaat besparen” of “U per maand 5000 euro bespaart”. 
Kijk, dat maakt de klant hebberig. Een specifieke belofte voor het oplossen van mijn probleem.
  3. Ik hoor graag van u. Een keer, als u misschien tijd heeft. Ook weer veel te vaag. Stel voor jezelf vooraf heldere doelen.
 Op maandag de offerte en opvolgen volgens de VLA – methode. Mail, bel, bezoek, maak het persoonlijk! – V oordeel – want alleen deze week is deze aanbieding geldig. – L ogica – want 78% van alle professionals in uw branch gebruiken al onze XYZ oplossing
. – A ngst – om vrijdagmiddag 16:00 verloopt dit aanbod. Voordeel, logica en angst. Er kan een dag of een paar dagen tussen zitten afhankelijk van je product
of dienst wat je aanbiedt. Maar jij doet de follow-up dus we wachten niet tot we wat horen.
  4. Een gratis vrijblijvende offerte is drie-dubbel. Gratis is waardeloos (spreek uit als waarde-loos)
 dus dat woord slaan we even over. Met drie-dubbel woordgebruik op je website trek je de verkeerde klanten aan. Maak die stap zo helder mogelijk.
    Denk er wel aan om het een “vrijblijvende aanbieding” te noemen. Het uitbrengen van een offerte is juridisch gezien een aanbod. Zodra de offerte, het aanbod, wordt aanvaard, komt de overeenkomst tot stand. Aangezien een overeenkomst bindend is, is het dus vaak niet mogelijk om ná aanvaarding de offerte nog zomaar terug te trekken. Overleg dit altijd even met je jurist want er zijn nog al wat uitzonderingen. Bijvoorbeeld  zakelijke offertes, of juist consumentenaanbiedingen en rechten, voorwaarden en kosten.
    Voorkom dat jouw offerte onbeantwoord blijft of in het ronde archief terecht komt. Pak die kans, wees 
helder en sluit de deal. En sluit je geen deal? Zorg dan ook voor een duidelijke afronding of follow-up.

Doelloos een offerte typen?

Business Coach

Wil jij jouw verhaal helder krijgen? Precies weten waar jouw ideale klant naar op zoek is? Lukt het je om de 
pijn te vinden, die pijn licht te agiteren en vervolgens het pad naar de oplossing te laten zien? 
Dan heb je 80% van de opdracht al binnen.

Vertel mij je uitdaging, dan help ik je jouw specifieke belofte te maken en die te vertellen aan jouw ideale klant. Geen trucjes, geen moeilijke systemen, gewoon in klare taal duidelijk maken dat jij 
de beste keuze bent. Als business coach en ervaren ondernemer help ik andere ondernemers te werken aan hun bedrijf in plaats van werken in je bedrijf.

Meer klanten halen uit je offertes?

Stuur mij nu een voorbeeld van een offerte waar geen reactie op kwam.
En ik ga je helpen om de volgende 
offerte zo helder te maken zodat de opdracht komt. Een perfecte offerte maakt het verschil tussen een opdracht krijgen of aan je neus voorbij zien gaan.

Zet jij de eerste stap nu? 

 
Dan gaan we deze week nog samen aan de slag!
 
 
 
 

Wat zeggen anderen?

I found the session with you inspiring. You gave some very good ideas and practical tips on how to approach potential clients.

Goed gesprek gehad vandaag met Erik Broekhuijsen. Hij laat je anders denken en dat biedt weer mogelijkheden.

Erik hielp me in korte tijd helderheid krijgen in mijn businessplan. Hij luisterde goed en was snel in staat al zijn kennis en ervaring aan te spreken op het gebied dat nodig was om mij te adviseren en de volgende stap te belichten. Zeer praktische, actiegerichte punten zijn door hem genoemd, waardoor de horizon weer…

Dank Erik voor je tips en trucs voor mijn bedrijf! Fijn om met je te brainstormen en wat een supergave en bruikbare ideeën, ik ga er mee aan de slag! Warme groet, Ilse Zuurveld ROOZ Amsterdam

Met het KO-systeem weet Erik informatie over bewezen systemen en methodes, op een nuchtere manier te bundelen zodat het begrijpelijk wordt en direct te implementeren is binnen je bedrijf. Met de handvatten die we gekregen hebben tijdens de strategische sessie met Erik, verwachten we op korte termijn onze winst te kunnen verdubbelen en ons ondernemersplezier…