Mayochup, hoe werkt business development in de praktijk

By in
1691
Mayochup, hoe werkt business development in de praktijk

Wat kan jij van Heinz leren?

In 2018 bedacht Heinz dat het voor al die mensen die mayonaise en ketchup bij elkaar mengen een nieuwe saus met mayo-ketchup smaak de oplossing zou zijn. Bijna een jaar later stellen we de vraag: wat kan jij nu van Heinz leren?

GOED

Wat er goed ging was de Twitter poll die Heinz online uitvoerde. “Denk jij dat Mayochup een goede naam is?” Eén miljoen mensen vonden mayochup een goed idee, nog een miljoen mensen gingen aan de haal met andere creatieve oplossingen.

En meer dan een tien miljoen mensen zagen de tweet binnen twee dagen. Het door Heinz ingeschakelde communicatie en marketing bureau had dit perfect gedaan. Belangstelling, enthousiasme, beloning voor social engagement en heel veel contact met je klanten. Zelfs als bijvangst kwam er 28% meer Heinz merk-herkenning voor mayonaise. Heinz Ketchup is waar Heinz beroemd mee is geworden. Door mayochup krijgen ze nu een stevig marktaandeel van de mayo-markt.

NIET GOED

Wat ging er dan minder goed? Nou… dat mengen van mayo en ketchup is toch wel een persoonlijk dingetje. Blijkbaar heeft iedereen in de loop der jaren dit tot een persoonlijk recept verheven. Dus de smaak uit die voor-gemengde pot: niet zo heel lekker. Voor 80% van de proevers werd het dan uiteindelijk net te weinig mayo, te weinig ketchup, teveel, enfin je snapt het wel. Toch weer bijmengen om je eigen favoriete saus te maken. Een kleine kanttekening hierbij: het blijkt dat steeds meer mensen uit gemak kiezen voor mayochup. Lekker makkelijk de juiste mengverhouding op je frites of broodje.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de iets hogere prijs die Heinz kan vragen voor deze luxe saus. Blijkbaar is 1 plus 1 dan toch 2,5.

MISSER

Het allerleukste van dit marketing succes is wat er mis gaat als je een naam over de grens brengt. Heinz introduceerde eerder deze maand namelijk de Mayochup op de Canadese markt. En hoewel het een logische naam was in de USA, met een miljoen stemmen voor een combinatie van mayonaise en ketchup samen in een fles, blijkt het nu toch voor een deel van de Canadese bevolking bijzonder onaantrekkelijk om dit op je patat te smeren.

Volgens Grand Chief Jonathan Solomon die spreekt namens de oorspronkelijke bevolkingsgroep “Cree” betekend Mayochup in het Cree vertaald zoiets als “shitface” of “poep op mijn gezicht”.

BRAINSTORMSESSIE

Ik ben benieuwd waar ze met de Mayomust en Mayocue tegenaan gaan lopen. Ben jij er als ondernemer ook over aan het nadenken om bijvoorbeeld een nieuw product toe te voegen aan je bedrijf en wil je net als Heinz ook je winstmarge verbeteren?

Wil jij jezelf dwingen om buiten bestaande kaders te denken? Laten we dan samen gaan brainstormen.

Om nieuwe scenario’s te verzinnen? Om samen mooie plannen te maken moet er een klik zijn. Zullen we eerst kennismaken?

Het eerste gesprek is vrijwillig maar niet vrijblijvend!

Wat zeggen anderen?

Goed gesprek gehad vandaag met Erik Broekhuijsen. Hij laat je anders denken en dat biedt weer mogelijkheden.

Erik hielp me in korte tijd helderheid krijgen in mijn businessplan. Hij luisterde goed en was snel in staat al zijn kennis en ervaring aan te spreken op het gebied dat nodig was om mij te adviseren en de volgende stap te belichten. Zeer praktische, actiegerichte punten zijn door hem genoemd, waardoor de horizon weer…

Dank Erik voor je tips en trucs voor mijn bedrijf! Fijn om met je te brainstormen en wat een supergave en bruikbare ideeën, ik ga er mee aan de slag! Warme groet, Ilse Zuurveld ROOZ Amsterdam

Met het KO-systeem weet Erik informatie over bewezen systemen en methodes, op een nuchtere manier te bundelen zodat het begrijpelijk wordt en direct te implementeren is binnen je bedrijf. Met de handvatten die we gekregen hebben tijdens de strategische sessie met Erik, verwachten we op korte termijn onze winst te kunnen verdubbelen en ons ondernemersplezier…

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *