Bedrijfsplan? In welke la ligt dat ding ook al weer?

By in
1466
Bedrijfsplan? In welke la ligt dat ding ook al weer?

Als ondernemer herinner je je vast nog wel de dag dat jouw bedrijf werd ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Je had overal aan gedacht. Je bedrijfsnaam alvast als domeinnaam vast laten leggen, een goed gesprek met een starters helpdesk en natuurlijk je bedrijfsplan.

Met hulp van één van de vele businessplan templates en ondernemingsplan voorbeelden was je de trotse bezitter van tien keurige hoofdstukken bomvol idealen en plannen. Netjes in een nieuwe map van de Office Center. Je had een pagina vol geschreven over je plannen en dromen. Je had de bank weten te overtuigen van een lening en zelfs de medewerker van de Kamer van Koophandel gaf jou een compliment over je gedegen voorwerk. Trots stapte je naar buiten met een kopie van je inschrijving en je KvK nummer. Dat je twee dagen later al de eerste belastingaanslag kreeg, een één of andere schatting winstbelasting voorheffing en nog wat, mocht de pret niet drukken.

En toen was je een paar jaar verder. Je oude Business Model Canvas had wel een tijdje op je bureau gelegen. Maar eerlijk gezegd weet je ondertussen niet eens meer wat er precies in dat bedrijfsplan stond en waar die hele map is gebleven. Eigenlijk ben je in de loop der jaren ook nog eens een keer een net iets ander product of dienst gaan leveren. Door schade en schande ben je wel wijzer geworden en zijn je leveringsvoorwaarden na een verloren rechtszaak ondertussen toe aan versie nummer drie. Je bent best lekker druk de hele dag met werken in je bedrijf.

Terwijl je deze blog aan het lezen bent denk je: tja… waar is mijn oude bedrijfsplan eigenlijk?

Tijd voor een update!

Er is een reden dat van startersdag tot bank en van accountant tot incubator adviseurs blijven hameren op een goed businessplan. Even weer rustig strategisch nadenken. Misschien wel een nieuwe stip op de horizon of een complete koerswijziging. Ondernemen is vooruitzien en jouw concurrent zit ook niet stil. Ik kan je daar bij helpen. In vijf stappen je bedrijfsplan updaten.

Vijf Stappenplan

Tijdens vijf sessies gaan we concreet aan de slag met jouw bedrijfsplan. Concrete hulp bij jouw bedrijfsontwikkeling met een onderbouwd innovatie-advies.

  • Als eerste weet je nu wat voor een ondernemer je bent (geworden). Maar er zijn vast zaken waar je minder goed in bent en waar je wel wat hulp bij kunt gebruiken.
  • Als tweede werken we aan je bedrijfsmissie en formuleer je de ondernemingsdoelstellingen voor de toekomst. Wat ben je aan het doen en voor wie doe je het eigenlijk? We gaan innovatie bedenken, uitwerken en toepassen in jouw bedrijf.
  • Als derde werken we je ideale klant profiel uit. Deze “Buyer Persona” zorgt ervoor dat je Unique Selling Points kunt vervangen door Unique Buying Points. Dus niet pushen en verkopen maar adviseren en gekocht worden.
  • Als vierde updaten we je marktvisie met een scherpe marketing strategie en nieuw salesplan voorzien van alle touchpoints die een moderne klanten reis moet bevatten. De zogenaamde Customer Journey inclusief social selling specifiek voor jouw ideale klant.
  • Als vijfde en laatste gaan we aan de slag met het werkwoord ondernemen. Want al die plannen zijn leuk maar wie gaat het dan doen? Met een duidelijk schema plannen we het nieuwe succes en maken we de bedrijfsontwikkeling toepasbaar.

Meer klanten, betere klanten, de keuzes zijn gemaakt dus nu de puntjes op de i zetten.

Zet vandaag de eerste stap!

Voel je straks weer net zo trots op jouw bedrijf als toen je net begon. Neem vandaag gelijk contact met mij op voor een vrijblijvend intake gesprek. Samen gaan we ontdekken of dit traject voor jou kan werken. Dan kan ik je gelijk meer vertellen over de Voucherregeling MKB Fryslân en de 2.500,- euro subsidie. Die kan je gebruiken om te werken aan je bedrijfsontwikkeling met dit innovatie-advies.

Om te weten of ik je kan helpen moeten we eerst kennismaken. Zet jij die eerste stap?

 
Ik hoop snel wat te horen!
 
 
 
 
 

#hetdagdeel

Wat zeggen anderen?

Goed gesprek gehad vandaag met Erik Broekhuijsen. Hij laat je anders denken en dat biedt weer mogelijkheden.

Erik hielp me in korte tijd helderheid krijgen in mijn businessplan. Hij luisterde goed en was snel in staat al zijn kennis en ervaring aan te spreken op het gebied dat nodig was om mij te adviseren en de volgende stap te belichten. Zeer praktische, actiegerichte punten zijn door hem genoemd, waardoor de horizon weer…

Dank Erik voor je tips en trucs voor mijn bedrijf! Fijn om met je te brainstormen en wat een supergave en bruikbare ideeën, ik ga er mee aan de slag! Warme groet, Ilse Zuurveld ROOZ Amsterdam

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *