31 Gaten in de markt – Blockchain Marketing

In 2011 verscheen een overzicht van Chiefmartec met een visuele weergave van het marketing technologie landschap. En wat was ik trots om onze projecten en bedrijven goMobi/DotMobi en MarketGoo terug te zien in het overzicht. In een paar jaar liep de lijst op van 150 bedrijven tot ruim 5000. Je zou kunnen zeggen dat de Blue Ocean weer een Red Ocean was geworden. Maar wat heeft dat nu met blockchain en blockchain marketing te maken? Ik zal het proberen uit te leggen door de ogen van een marketeer. Hoe zal blockchain marketing jouw wereld en vakgebied gaan veranderen.

Uiteraard is deze blog de “Glazen Bol van Erik”. In ieder geval kan ik over een paar jaar terug verwijzen naar dit verhaal. Kijk hier maar. Toen voorspelde ik het al! Het is een blog geworden waarin ik een logische volgorde probeer aan te brengen in alles wat er op dit moment te vinden is.

Waarom Blockchain Marketing Gaat Veranderen

Als ik op dit moment begin over blockchain is de eerste reactie: het gaat niet zo lekker hè met die bitcoins. En als ik geluk heb komt daar vrij snel de naam Etherum achteraan. Blockchain gaat wat mij betreft veel verder dan dat. De technologie zal markten gaan beïnvloeden. Niet alleen de financiële markt maar juist overal waar vertrouwen en een tussenpersoon actief is. Het zal de manier waarop wij elkaar vertrouwen herdefiniëren.

Wat is blockchain?

Er is al heel veel te vinden over blockchain. Wiki pagina's vol, YouTube filmpjes en 101 experts kunnen het allemaal haarfijn uitleggen. En natuurlijk zijn op dit moment de cryptomunten vaak in het nieuws. Of overheden die de boel willen gaan regelen. Je kan bijna geen online krant lezen of er komt wel een artikel voorbij waar voor- en tegenstanders elkaar proberen te overtuigen.

Blockchain is ooit bedacht als een financiële technologie. IBM omschrijft het als een soort kasboek, een grootboekrekening maar dan Peer-To-Peer. Een beetje zoals Napster en BitTorrent. Iedereen bewaart een kopie en die kan je onderling vergelijken. Hacken en wat aanpassen is dan bijzonder lastig en de techniek is veel belovend. Zet op ieder stukje informatie een tijdstempel en we vertrouwen massaal het nieuwe systeem.

Zoals ik zei, hoe het technisch werkt kan je opzoeken, maar ik wil het hebben over marketing! En ik wil op basis van het onderstaande overzicht een voorspelling doen over het landschap over 6 jaar.

Blockchain Marketing - 31 Gaten in de markt

Bron: chiefmartec.com

Weg met de tussenpersoon

Zeg je blockchain, dan zeg je disruptive. En dan heb je altijd bij mij de aandacht. Even terug naar die financiële sector. Denk aan een bank. Geld storten, geld overschrijven, pinnen, iDeal: allemaal transacties die over een paar lagen gaan. Van bijvoorbeeld een Rabo rekening naar een ING rekening. Dit zijn trouwens bedroevend oude systemen. Want de computer van de bank staat nog steeds in het weekend uit. En ik krijg sneller een auto geïmporteerd dan geld overgemaakt naar Canada. Overal zit tenminste één tussenpersoon tussen.

Weg met de tussenpersoon!

Een tussenpersoon die we vertrouwen. Toch heeft 99% van de mensen geen enkel idee hoe het huidige economische systeem is ingericht. Bijna niemand kent de precieze mechanismen van hoe geld gemaakt wordt, door wie dit wordt gedaan en wie aan de touwtjes trekt van het geldsysteem. Dus vertrouwen we de notaris als we een huis kopen. En is de schakel tussen jouw boekhouding en de belastingdienst de accountant.

Als je het zo bekijkt verschilt marketing eigenlijk niet zo veel. Ik zal het uitleggen. Als bedrijf wil je bijvoorbeeld adverteren. En je huurt een SEO bedrijf in om de campagne te verzorgen en te monitoren. Maar hoe weet je nu echt of iedere euro ook converteert? En Google? Of Disney, Comcast en Facebook? We vertrouwen massaal dit soort tussenpartijen met ons geld. Maar net als bij de bank snappen we het systeem helemaal niet goed.

Forrester onderzoek

Volgens een onderzoek van Forrester verdwijnt van iedere dollar 56 cent.

(Bron: https://busy.org/adtech/@infovore/making-a-change-with-blockchain-revolutionizing-the-advertising-and-publishing-industry)

Dus iedere euro die je uitgeeft aan adverteren, daar is slechts 0,44 eurocent effectief. De rest blijft hangen bij de de tussenpersoon. Tel daar dan nog even bij op dat clickbots goed zijn voor zo'n 7,2 miljard fraude alleen al in het laatste jaar en je snapt dat een transparante blockchain dit in één klap oplost. Blockchain is de garantie dat jouw klik ook echt gemaakt is, door de ideale klant die jij wilt aantrekken.

We vertrouwen dus massaal tussenpersonen maar of dit terecht is? Ik denk van niet.

Waar zit dat gat in de markt?

Er is een nieuw overzicht gemaakt zoals het landschap dat gemaakt is door het eerder genoemde Chiefmartec. Dit keer is het landschap in beeld gebracht van Blockchain Marketing. Uiteraard zijn er van de 5000 traditionele bedrijven die nu actief zijn al heel veel bedrijven aan het nadenken hoe ze een blockchain variant kunnen maken van hun product of dienst. Maar blijkbaar zijn dat er toch nog niet zo heel veel.

Marketeers kunnen straks met blockchain hun boodschap bij 1 persoon bezorgen. En door een token systeem is het helder dat jij als ontvanger hier op zat te wachten.

De klant heeft straks de macht om marketeers geld te rekenen voor hun profiel

Stel je blockchain bij e-mail voor: geen spam meer. Misschien moet je straks als bedrijf wel in jouw bedrijfsmunt betalen om wat te mogen versturen. Betaald worden om spam te lezen. Stel je het eens voor! En van fake news zijn we ook gelijk af. Want in plaats van een leger van medewerkers die mijn tijdslijn of mijn zoekresultaten censureren ben ik de censuur van mijn eigen feed. Alles de-centraal. Alles in een blockchain.

We bewaren alle transacties gedecentraliseerd. Dus geen super big data meer. Ik kan me voorstellen dat het allemaal nog wat vaag klinkt. Maar Facebook is al aan het onderzoeken hoe ze hier mee om moeten gaan. Want in de opvolger van Facebook zit de blockchain. Jij controleert ineens je feed. En wil jij in mijn feed? Dan moet daar iets van waarde tegenover staan.

Gaat Facebook dan verdwijnen? Natuurlijk! Die staan straks in hetzelfde rijtje als AltaVista, Hyves en The Pirate Bay. Wat dat betreft niets nieuws onder de zon.

Conclusie voor Blockchain Marketeers

Vorige week sprak ik een zaal ondernemers toe. Mijn boodschap: koop een paar van die bitcoins en lightcoins. Verdiep je in het systeem wat erachter zit. Ga er mee spelen. Dat je niet 100% snapt hoe een blockchain in elkaar zit is niet erg. Ik werd in 1995 enthousiast toen iemand over email en jpg begon. Ik had toen geen idee hoe dat internet in elkaar zat en hoe het mijn leven ging veranderen.

Nu ben ik weer net zo enthousiast over blockchain. Zit het nog niet op jouw radar? Dan is het nu tijd om op te letten en je te verdiepen in de materie. Ik ben in ieder geval vorige maand met een aantal mensen de BlockChainClub gestart. Een denktank waar we nadenken over nieuwe toepassingen.

Dus bekijk het recente overzicht en kijk welke kant de markt opgaat. Er zitten 31 lege vakjes in het overzicht en die staan voor mij als 31 gaten in de markt. Je hebt 3 maanden.... 3 maanden om wat te verzinnen. En ben je niet zo creatief, neem dan met mij contact op of gooi alles in Watson van IBM!

Blockchain gaat iedere markt waar een tussenpersoon of een tussenpartij actief is fundamenteel veranderen. Financieel, zorg, accountancy en adverteerders vormen slechts het topje van de ijsberg. En dat GDPR is zo misschien wel in één klap echt geïmplementeerd.

Laat je inspireren met het onderstaande overzicht. Kijk waar nu de kansen liggen. En ga aan de slag voor het te laat is.

Blockchain Marketing - Inspiratie voor ondernemers en 31 gaten in de markt

Sparren, brainstormen & workshops

Wil je eens sparren over Blockchain Marketing of mij uitnodigen voor een workshop over dit onderwerp? Neem dan gelijk contact met mij op. Met behulp van een interactieve presentatie inspireer ik graag jouw bedrijf en team.

Erik Broekhuijsen

E-mail: erik@hetdagdeel.nl

Telefoon: 085 4012396

Erik Broekhuijsen

Internationaal Bedrijven Expert ★ Groei Expert ★ Founder of the Blockchainclub ★ Boardroom Sparringpartner ★ Gastspreker ? Training & CoachingGolfmarketing

follow-me-linkedin

(Origneel op Linkedin:  https://www.linkedin.com/pulse/31-gaten-de-markt-blockchain-marketing-erik-broekhuijsen-/ )

 

Vragen en Opmerkingen

Vragen en Opmerkingen

Geen Opmerkingen.

Verstuur een opmerking